Baka Kucing Termahal

haii uols uols semua. rancak benor aku nak post post macam cerite kan?  hehe dah tak de cerita lain lah. so aku just nak share sikit info info tentang kucing. hehehehe tentu tentu kucing ialah binatang yang paling aku suke. lagi lagi kalau dapat yang bulu cantik, comel n gebu. lagi lah aku rase cam nak picit picit. hehehehe. tapi aku bab bab nak basuh berak kencing kucing memang cam haram laa. hahahaha.

okayy okayy. tak mahu melalot lalot merepek meraban. di bawah ni adalah senarai baka baka kucing yang paling mahal dan tak ditemui langsung kat belakang belakang kedai mamak ke kedai mak cik joyah ke kedai kopi ah leng. hahaha.


1. Persian
baka jenis persian ni baka paling popular dan boleh di dapati di mana mane negara. termasuk lah negara kite kan. hehehe. jenis Longhair cat ni mula diperkenalkan di negara Eropah. baka ni di temui di negara Persian atau Parsi atau sekarang di kenali sebagai Iran. Sebab tu die di panggil Persian. hehehe. Ia mula di pertonjolkan apabila buat pertama kali nye die satu cat show pada tahun 1871 di London Crystal Palace. waaahhh betol seyhh information aku. tak pe cat guide kan ade. hahahaha. mempunyai struktur rangka yang besar dan sangat aktif. berbulu tebal dah panjang. mempunyai bentuk muka yang bulat dan separa bulat. sangat manja dan jarang mengeluarkan bunyi yang bising. sesuai untuk di bela oleh penggemar penggemar kucing. bukan penggemar daging kucing cam kat china tu . tu memang kategori bangsat punye orang!

comel comel sume!

2. Exotic Shorthair
baka ni lak memang ade persamaan dengan persian. cume baka persian berbulu panjang, yang ni berbulu tebal dan tidak panjang. campuran dari baka american shorthair + persian terhasil lah baka ini. Baka jenis ni memang manja dan kadang kadang tidak mengeluarkan sangat bunyi. telatah nye yang sangat manja menjadikan baka kucing ini menjadi pilihan bagi penggemar penggemar kucing. mirip wajah nya seperti baka parsi yang kemek/flat face. exotic shorthair juga mempunyai rangka yang besar dan kadang kala mencapai berat sehingga 8 atau 9 kg (biar betik!). kalau anda pernah tengok cerita kartun garfield?. haaaaaa sebenarnye watak kartun itu adalah kucing dari baka exotic shorthair okayyy :)

bulat bulat mata mereka! hehehe

3. Maine Coon
baka dari jenis maine coon amat cantik. bulu nya yang kembang serta bentuk muka nye seakan akan musang menjadikan maine coon juga amat popular dari kalangan penggemar penggemar kucing. baka dari jenis long hair ini hidup di utara amerika (kat malaysia pon die boleh hidop okayyy). di kenali dengan saiz nya yang agak besar, perwatakan yang santai dan penampilan nya jugak amat kasar. kira die ni tidak lah selembut persian. hehehe.  pon di kenali sebagai Gentle Giant. sangat aktif dan lincah tetapi dalam masa yang sama agak manja dan suke di belai.

huhu! besar cam gergasi kan?

4. Bengal
Kucing Bengal adalah breed kucing domestik bertompok yang sangat istimewa. Breed ini terhasil daripada kacukan silang breed lain seperti Abyssinian, American Shorthair, Burma atau Egyptian Mau dengan Asian Leopard Cat. Nama Bengal ini datangnya dari nama Latin bagi Asian Leopard Cat iaitu Feline Bengalensis. Domestik Bengal telah mewarisi corak tompok liar yang eksotik dan mengagumkan daripada Asian Leopard Cat, yang banyak dijumpai di Asia tengah. Breed yang sangat cantik ini merupakan kucing yang penyayang, sangat mengasihi dan suka berkawan di samping mengekalkan ciri unik keluarga liarnya. Kucing Bengal ini bersaiz sederhana dan besar berbanding kucing shorthaired yang lain. Kucing Bengal juga mempunyai tubuh berotot dengan susuk yang panjang, menampakkan ia lebih besar. Penampilan mereka juga lebih tegap dan teguh. Bahagian kepala mereka mempunyai riak liar dan menggentarkan dengan telinga bulat kecil, tandaan belang dan tompok yang mendalam pada bahagian muka serta lapis misai yang nyata. Di sebalik struktur fizikal yang mengingatkan kita kepada moyangnya di hutan liar, kucing Bengal adalah kucing yang mempunyai sifat kasih yang mengagumkan. Kucing Bengal kadangkala boleh menjadi nakal dan riuh di dalam rumah.
wahhhhh aku dah malas nak taip panjang lebar. so, aku copy and paste aje lahhh. hahahaha :)

cantik dan sangat unik!

5. Ragdoll
Ragdoll adalah sejenis baka kucing yang bersaiz besar. Ragdoll mempunyai bulu(coat) separuh panjang(semi-longhair) dan mempunyai mata berwarna biru. Ragdoll adalah baka yang bertanda(pointed breed) yang bermakna warna bulu(coat) dibadannya lebih lembut/terang(lighter) berbanding ditempat yang bertanda(pointed) iaitu di muka, kaki, ekor dan telinga. Ragdoll dibiakkan secara berhati-hati supaya dapat menghasilkan satu spesis kucing bersaiz besar yang manja dan jinak. Dia dapat dibiakkan dalam tiga corak iaitu, dua darinya mempunyai stokin putih(mitted) dan dua warna(bicolor) dan satu lagi tidak mempunyai warna putih tetapi berwarna(colorpoint). Kesempurnaan Ragdoll adalah kerana dia mempunyai keseimbangan kerana kejinakannya, dan langsung tidak mempunyai ciri-ciri yang ekstrim. Kucing jantannya mempunyai berat 15-20lbs, manakala yang betinanya adalah lebih kecil dari jantan iaitu mempunyai berat sehingga 10-15lbs apabila cukup dewasa.
hahahaha  :)

cantek macam anak patong!

6. Himalayan
himalayan adalah kucing berpola colorpoint. Jenis kucing ini adalah kacukan antara kucing persia dan jenis kucing siamese. ini dibuktikan dengan pada tahun 1920 seorang ahli genetik Sweden, Dr. Tjebbes melakukan pembakaan kucing persian dengan siamese , sehingga terhasil baka baru dengan pola warna seperti siamese tetapi bulunya panjang seperti persian. tetapi baka ini lebih kurang sama dengan baka ragdoll. ciri-ciri utama kucing himalayan adalah pada warna matanya iaitu biru tua.

hampir sama dengan ragdoll!


7. American Shorthair
Kucing American Shorthair (ASH) berasal dari Amerika Syarikat, merupakan salah satu spesies kucing dengan ukuran tubuh yang sangat besar. Kucing American Shorthair memiliki fizikal yang kuat, dengan garis-garis warna gelap. Kucing American Shorthair merupakan kucing dengan watak yang baik dan cerdas, memiliki sifat yang sangat ramah dan suka bergaul. Dia mudah beradaptasi, relatif tenang walaupun tidak setenang kucing Persian. Kucing American shorthair ini sangat sesuai untuk anak-anak dan dapat berteman baik dengan binatang lainnya (misalkan dengan anjing). Perawatannya relatif mudah dan merupakan kucing yang mandiri, sehingga sesuai untuk pemilik yang sibuk. Mereka umumnya diam duduk menikmati di samping pemiliknya, dibandingkan duduk di pangkuan pemiliknya

corak pada badan nye sungguh unik seperti baka bengal

8. Britsih Shorthair
Kucing British Shorthair merupakan salah satu baka yang kucing tertua yang didunia. Kucing jenis ini lebih disukai karena sifatnya yang tenang dan setia. secara umum ukuran badannya medium sabgat besar dengan berat sehingga 4 - 8 kg. badannya tegap, padat, chubby, kuat dan berotot dengan dada, bahu serta pinggul yang lebar.  kepalanya bulat dan lebar dengan pipi penuh, terletak pada leher yang pendek dan tebal. hidung pendek, lebar dan lurus tanpa lekukan, bentuk dagunya bulat. ukuran telinga sedang dan lebar pada bagian bawah dengan ujung melengkung. Jarak antara kedua telinga sedang. mata besar dan bulat, warnanya berhubungan dengan warna bulu yaitu copper, gold, blue, green atau odd eyes.

pelbagai warna dan corak. gebu!

 9. Scottish Fold
Kucing Scottish Fold berasal dari Skotlandia, penampilannya seperti burung hantu dengan mata yang besar, sehingga sering disebut juga Kucing Coupari. Awalnya kucing ini dinamakan Flops (singkatan dari Floppy ears), nama Scottish Fold baru berkembang tahun 1966 sampai sekarang. kucing tersebut mulai berkembang biak dengan pesat sejak tahun 1970-an. Ciri utama kucing Scottish Fold Cat adalah bentuk telinganya yang berbeza dengan jenis kucing lainnya. Kucing ini memiliki telinga yang terlipat. Kucing ini adalah hasil mutasi, yang membuat telinganya terlipat dan turun kedepan, membuat wajah kucing ini mirip seperti burung hantu.  Kucing ini termasuk kucing yang  ramah dan tenang. Yang pasti penampilan kucing ini nampak lucu, dengan tubuh yang besar, kaki cukup pendek, bulunya tebal, dan mata lebar. Telinganya membungkuk ke depan dan ke bawah ke arah depan kepala mereka. Warna bulunya bermacam-macam.  Nenek moyang dari kucing ini adalah seekor kucing bernama Susie, yang lahir di Coupar Angus, Perthshire, Skotlandia, pada tahun 1961. Susie memiliki telinga terlipat, yang diturunkan pada sebagian anak kucing yang dilahirkannya. William Ross, penggemar kucing yang tinggal di wilayah peternakan tersebut kemudian mengembang-biakkan kucing jenis ini, dengan bantuan Pat Turner seorang ahli genetic.

sangat unik seperti burung hantu!


10. American Curl
kucing baka American Curl, untuk yang versi Shorthair (American Curl Shorthair) awalnya dikembangkan di Amerika Serikat (California). Kucing ini merupakan kucing akibat mutasi genetik. Kucing ini bertubuh medium, termasuk jenis shorthair (berambut/berbulu pendek). Warna bulu kucing ini beraneka ragam. Ciri utama kucing ini adalah bentuk telinganya yang keriting (curl) atau melengkung/melipat ke belakang. Menangani telinganya harus hati-hati, kerana penanganan yang kasar dapat merosakkan tulang rawan di telinga tersebut. Kucing American Curl memiliki karakter yang lembut, ramah, dan hangat. Mereka senang bila diajak beraktiviti bersama pemiliknya, Kucing ini sangat setia, juga cepat beradaptasi dengan orang yang baru dikenalnya, kucing ini sangat menyenangkan. Karena keperibadian yang lembut, ramah dan hangat, maka bergaul sangat baik terhadap anak-anak, dan sangat menyenangkan bagi anak-anak. Kucing American Curl yang pertama adalah mutasi genetik alami yang disebut Shulamith. Awalnya kucing ini merupakan kucing liar yang ditemukan oleh Joe dan Grace Kerut di California pada tahun 1981. Saat lahir, semua anak kucing ini telinganya masih tegak, namun setelah hari ke 10 telinganya mulai melengkung. Saat dikembang-biakkan, dari 8 anak kucing yang lahir, 50% nya (4 anak kucing) memiliki telinga curl (melengkung), sedangkan yang 4 lagi telinganya normal. Pada pengembang-biakan selanjutnya, ternyata peluang menghasilkan telinga yang keriting (curl) sekitar 50% dari setiap kelahiran anak kucing tersebut.

sama seperti scottish fold tapi telinga nya terlipat ke belakang!




11.Ragamuffin



Kucing Ragamuffin tampak sangat mirip dengan kucing Ragdoll, perbedaannya adalah pada bentuk wajah dan mata. Mata Ragamuffin berbentuk kenari, hampir Oriental, sementara Mata Ragdoll oval. Bentuk bagian atas kepala juga lebih bulat. Kucing ini termasuk dengan rasmi berkembang biak bermula pada  tahun 1994. Kucing Ragamuffin merupakan hasil persilangan baka  kucing Ragdoll kucing dengan kucing lain. Kucing ini memiliki wajah yang sangat manis, karena pipinya berbulu dan mata yang berbentuk kenari, selain itu bulunya sangat lembut. Keperibadiannya seperti kucing Ragdoll, iaitu sangat jinak, lembut dan tenang, suka dimanja dan tidak tahan kesepian. Mereka cerdas dan dapat diajarkan beberapa trick. Kucing ini merupakan kucing peliharaan keluarga yang sangat baik, karena mereka nyaman dengan anak-anak, orang lain, dan haiwan peliharaan lainnya

hampir sama dengan ragdoll


12. American Bobtail
Kucing American Bobtail  merupakan salah satu baka kucing yang berkembang melalui seleksi alamiah. Meskipun kucing-kucing hutan bobtail (ekor pendek) telah ada di Amerika Serikat sejak dulu, namun program pengembang-biakan baru mulai berkembang sekitar akhir tahun 1960-an. Ciri utama kucing American Bobtail  ini adalah ekor yang tebal dan pendek, sekitar 1/3 panjang normal ekor  kucing. Seperti juga pada kucing Manx, bentuk ekor yang pendek tersebut merupakan hasil mutasi genetik.

comel!